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새로움에 도전하는, IWAu ECD 웨슬리 호즈

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새로움에 도전하는, IWAu ECD 웨슬리 호즈

새로움에 도전하는, IWAu ECD 웨슬리 호즈 이미지

“내가 세상에 선보인 것이 일으킨 생생한 반응을 보는 것보다 더 흥미로운 일은 없죠. 광고하는 사람에게는 굉장한 활력이에요. 사람들이 나서서 참여하게 하고, 그들의 감정이나 표현을 이끄는 게 크리에이터에게는 가장 짜릿한 면이에요.”

 

“There’s nothing better than seeing a real reaction to something you’ve put out in the world. This is energising for creatives. That’s the most interesting aspect of this job – being able to create something that entertains or engages people enough to evoke a reaction or provoke an action.

 


 

INTERVIEWEE

Wesley Hawes Executive Creative Director 

INNOCEAN Australia

Q. 반가워요. 독자분들에게 자기소개 부탁드려요.

안녕하세요. 웨슬리 호즈입니다. 이노션 호주법인IWAu의 일원이 된 지는 1년이 좀 넘었어요.

Q. 이전에 NRMA Insurance, 삼성, 이베이, 이케아 같은 유명 기업 SNS 채널을 운영한 CHEP Proximity Sydney의 ECD로 일했다고 들었어요. SNS 채널을 운영하는 데 중요 한 포인트는 뭐라고 생각하시나요?

CHEP에서 일하는 동안 그들이 중요하게 여기는 가치 ‘연결 고리가 되는 독창성Connected Creativity’을 염두에 두며 채널과 비즈니스를 운영했어요. 언뜻 흔한 말 같지만 많은 에이전시가 쉽게 놓치고 있죠. 그 가치를 잊지 않고 파트너와 긴밀하게 협력해 비즈니스 기회와 문제를 파악하고, 이를 토대로 한 솔루션으로 캠페인의 뼈대를 만들었어요. 이런 캠페인에는 시작할 때부터 다양한 채널과 대중, 미디어 파트너가 필요해요. 무언가를 연결할 수 있는 독창성은 수준 높은 아이디어는 물론이고 여러 요소와 채널의 교차점을 총체 적으로 고민할 때 발휘되니까요. 그런 관점에서 이노션은 완벽하게 준비된 곳이죠. 특히 IWAu의 CEO인 재스민 베더 Jasmin Bedir가 이끄는 시드니 지사에서 일하는 점이 가장 즐거워요. IWAu에서 제작한 다양한 콘텐츠로 신규 고객이 유입되고 있다는 소식을 들었어요. 내가 세상에 선보인 것이 일으킨 생생한 반응을 보는 것보다 더 흥미로운 일은 없죠. 광고하는 사람에게는 굉장한 활력이에요. 가끔 상을 받기 위해 일하는 사람을 보면 주객이 전도됐다고 생각해요. 사람들이 나서서 참여하게 하고, 그들의 감정이나 표현을 이끄는 게 크리에이터에게는 가장 짜릿한 면이어야죠. *에냐의 노래에 영감을 받아 만든 현대자동차 산타페 캠페인 ‘Little Angels’가 많은 사람을 미소 짓게 했다는 사실 덕분에 편안하게 잠드는 것처럼요.

Q. 요즘 가장 큰 영감을 주는 것은 무엇인가요?

작년 세계 여성의 날을 맞아 IWAu는 ‘Fck The Cupcakes’ 라는 성평등 캠페인을 계획했어요. 큰소리로 속을 푸는 콘셉트로 시작한 기획이 이제는 성평등 문제를 이야기하는 호주 전역의 플랫폼이 되었어요. 기획을 이끄는 이들의 순수한 열정과 끈기는 계속해서 영감을 줘요. ‘Casual Wear To Fight Casual Misogyny(일상적 여성 혐오와 싸우는 일상복)’ 라는 문구가 적힌 의류 라인도 론칭했고요. 지금은 내년 여성의 날과 그 후를 위해 특별한 걸 선보이기 위해 많은 여성 그리고 남성과 함께 협력하고 있어요.

Q. 크리에이터에게 가장 중요한 가치는 뭐라고 생각하나요?

진부하게 들릴 수 있지만 ‘대담함’이라고 생각해요. 크리에이터에게는 익숙한 분야나 비유를 벗어나 새롭고 다른 것에 도전할 용기와 확신이 필요하거든요. 말처럼 실천이 쉽지는 않죠. 위험을 감수하는 크리에이터가 되려면 에이전시 파트너와 경영진의 든든한 지원이 필요하니까요. “널 믿으니까 한번 해봐” 만큼 더 자상한 말은 없는 것 같아요.

Q. 크리에이티브 디렉터로서 꾸준히 실천하는 작은 노력이 있나요?

BBH의 존 하티John Hearty 같은 최고의 크리에이티브 디렉터들에게 본받은 것을 실천하려고 해요. 동시에 최악인 사람들을 보며 경계할 점도 배우죠. 이름은 비밀로 할게요(웃음). 저는 팀원들과 가깝게 지내는 걸 좋아해요. 단순히 작업 과정을 확인하기보다는 업무를 진척시키거나 문제를 해결하기 위해 도움을 주려고 하고요. 커피 한잔하면서 근황이나 머릿속의 생각을 나누는 리뷰 시간을 가지기도 하고, 필요한 외부 전문가들을 빠르게 섭외해 주기도 하고요. 팀원들에게 집중할 수 있는 시간과 공간을 만들어주고 자유롭게 자신을 표현하도록 끌어주려고 노력하고 있어요.

Q. 멋진 리더네요. 마지막으로 앞으로의 목표가 궁금해요.

IWAu의 ECD로서 두 가지 주요 목표가 있어요. 먼저 대외적인 목표는 클라이언트에 보다 창의적이고 야심찬 ‘융합’ 솔루션을 제시하는 거예요. 고객 경험과 미디어, 크리에이티브에 이르는 총체적인 솔루션이죠. 모든 요소를 아우르면서 적시에 적절한 고객을 대상으로 하는 캠페인을 지향하고 있어요. 또 내부적인 목표는 이런 솔루션을 만들어낼 수 있는 구조를 만들고 그에 맞는 팀과 인재를 구축하는 거예요. 협력하는 문화를 잘 쌓아가야 해요. 새로운 작업 방식에 마음을 열고 우리가 해나갈 모든 일을 두려움 없이 마주할 수 있도록 말이죠.

INSPIRATION OF WESLEY HAWES

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Fck The Cupcakes Campaign T-shirt

 

“성 평등 캠페인에서 론칭한 ‘Casual Wear To Fight Casual Misogyny’ 티셔츠를 입은 사진이에요. 여성 크리에이티브들이 디자인하고 모든 수익금은 UN 여성기구에 기부하고 있어요.”

 

This is me ‘modelling’ our Fck The Cupcakes ‘Casualwear To Fight Casual Misogyny’ line. Designs were created by female creatives, with all proceeds going to UN Women.

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Drawing Of Edie

 

제 딸 에디는 7살이지만 재능있는 예술가에요. 이런 걸작을 만들어 내는 딸에게서 많은 영감을 받아요. 저에겐 없는 재능을 가지고 있어요.

 

My daughter, Edie is seven and is already a talented artist. There’s nothing more inspiring than watching a master at work, to make me feel totally inadequate.

 

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Handwriting

 

지독한 악필이라 아마 읽을 수 없을 거예요(웃음). 그래도 어디를 가든 노트를 항상 가지고 다녀요. 이 페이지는 제 막내딸 올리브가 예쁘게 꾸며줬어요. 언니만큼 타고나지는 않은 것 같아요.

 

It’s dreadful and not even legible to me. My notebook goes with me everywhere though. This page has been ‘beautified’ by my younger daughter Olive who isn’t quite as talented as her older sibling.

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Inspired Works

 

전 터무니 없을 정도로 많은 콘텐츠를 보는데요. 작품 속 대사나 서사 혹은 프로덕션 기술들을 앞으로 영감으로 삼기 위해 제머릿속에 새겨놔요. 현재는 제가 열렬히 좋아하는 코미디언 롭드레이니가 작가로 공동 참여한 〈카타스트로피Catastrophe〉라는 작품을 보고 있어요. 리들리 스콧의 〈레이즈드 바이 울프Raised By Wolves〉의 스토리와 효과 면에서 완전히 매료되어 봤고요. 넷플릭스 〈오징어 게임〉 역시 대담한 크리에이티브로, 눈길을 뗄 수 없는 역대급 프로그램 중 하나였어요.

 

I consume shows at a ridiculous rate. The writing, narratives, production techniques are all etched into my brain for future inspiration. Right now, I’m smashing through a comedy called 〈Catastrophe, co-written by a comedian I love called Rob Delaney. Ridley Scott’s 〈Raised By Wolves〉 was spellbinding from a story and effects point of view. 〈Squid Game〉 on Netflix was also one of the most daringly creative and captivating shows I’ve ever watched.


 

Q. Please introduce yourself to readers of 《LIFE IS ORANGE》.

Hi. I’m Wesley Hawes and I’m the ECD of INNOCEAN Worldwide Australia.

Q. I heard you were an ECD of CHEP Proximity Sydney, where ran high-profile accounts such as NMRA Insurance, Samsung, eBay and IKEA. What did you focus on when running clients account?

I ran the accounts and business at CHEP under the agency’s ethos of ‘Connected Creativity.’ This seems a pretty obvious concept on the surface, but not many agencies do it well. It’s about working closely with our partners to identify opportunities or business problems, then allowing the solutions to dictate the framework of the campaign. Normally this requires multiple channels, audiences and working with our media partners from the get-go. The connected creativity comes from applying a high level of creativity and thinking across multiple touch touchpoints, elements or channels, so the campaign works holistically. It’s something that IWAu was perfectly geared up to do in Australia and what excited me most about taking the reins in Sydney with CEO, Jasmin Bedir.

Q. I heard you create a variety of content and lead a number of new customers. What are some interesting things about doing this job?

There’s nothing better than seeing a real reaction to something you’ve put out in the world. This is energising for creatives. Any creative that tells you it’s all about awards probably has their priorities twisted. That’s the most interesting aspect of this job – being able to create something that entertains or engages people enough to evoke a reaction or provoke an action. I sleep easy at night knowing we put a smile on the face of anyone who watched our Hyundai Motor Group Santa Fe Enya-inspired ‘Little Angels’ film.

Q. What inspired you the most recently?

At IWAu we’ve created a gender equality initiative called ‘Fck The Cupcakes’. What started as a rant and loose concept last International Women’s Day, has now become an industry-wide platform in Australia that seeks to address the inequality balance. Just the sheer tenacity and passion of those involved inspires me daily. We’ve already launched a clothing line called ‘Casual Wear To Fight Casual Misogyny’. Now we’re working with women – and men - from all sections of the industry to create something special for next year’s International Women’s Day and beyond.

Q. What is the most important value for creators you think?

Sounds very cliched but I think it’s FEARLESSNESS. The courage and conviction to try something new and different to avoid the familiar industry or category tropes. This is obviously easier said than done. In order to be a creator that takes risks you need to have the backing and support from your agency partners and management. There’s no sweeter phr-ase in our industry as far as I’m concerned than, “We trust you. Go do it.”

Q. Are there any small acts that you do consistently as a creative?

I’ve learnt from some of the best creative directors in the world, including the likes of Sir John Hegarty at BBH. I’ve also learnt what not to do from the worst. No names mentioned! I like to stay close to the teams, not just check in, but actively help to crack the brief or problem. Reviews are more like working sessions; a chance to catch up, have a coffee and chat about whatever’s in our heads. Even bring in the right people from other specialisms early. The small acts like giving them space and support to focus on the task and express themselves are my go-to CD cheats.

Q. This is a last question. What's your goal as an executive creative director?

I have two main goals as an ECD at IWAu. One is externally focused on the output, the other is primarily internal, but the two are greatly affected by each other. The outward goal is to create more creatively ambitious, integrated solutions to our clients’ problems. Solutions that involve every department getting their hands dirty, from CX to media to creative; everyone working together to create more encompassing campaigns that target the right audience at the right time. The more inward facing goal is to create the right mix of structures, teams and personnel to do this. It’s about instilling a more collaborative culture, where big egos aren’t welcome, but an openness to new ways of working and a FEARLESSNESS in everything we do, is.

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