There’s Nothing
Comic About
Dyslexia
Dyslexia Scotland〈There’s Nothing Comic About Dyslexia〉 캠페인
이노션 유럽법인과 디스렉시아 스코틀랜드가 함께한 캠페인 ‘There’s Nothing Comic about Dyslexia(난독증에 코믹이란 없다)’가 세계 최대의 크리에이티비티 축제 ‘칸 라이언즈 2023’에서 은상에 해당하는 ‘실버 라이언(Silver Lion)’ 획득의 쾌거를 이루었다. 난독증과 코믹이라는 전혀 연관성 없어 보이는 조합의 이 캠페인은 과연 어떤 메시지를 전했기에 사람들의 마음을 움직였을까? 10월, ‘난독증 인식의 달’을 맞아 이노션이 전개한 이야기에 귀 기울여 보자.
Partnered between INNOCEAN Berlin and Dyslexia Scotland, ‘There’s Nothing Comic about Dyslexia’ won the Silver Lion from one of the major festivities for creative talents, Cannes Lions 2023. The unlikely pairing of dyslexia and comedy made up the core of the narrative of this campaign, and for those curious about the message that moved the audience, here are the stories from INNOCEAN Berlin, in the wake of “Dyslexia Awareness Month” this coming October.
비호감 서체 코믹 산스의 반전
캠페인은 코믹 산스(Comic Sans) 서체 이미지를 활용하여 다양한 변주를 보여준다. 코믹산스는 1994년 등장한 이래 초기에는 귀여운 이미지 덕분에 각광을 받았지만, 시간이 지날수록 무덤 비석 등 어울리지 않는 장소에 남용되면서 디자이너들에게 미움받는 서체로 자리 잡았다. 하지만 이토록 비호감이 된 코믹 산스에 반전 매력이 숨겨져 있다는 사실을 알고 있는가? 그 이유는 이 서체가 난독증을 겪고 있는 사람들에게 활자 인식이 잘되는 서체로 알려져 있기 때문이다. 좌우 대칭이 불규칙한 서체 형태는 오히려 난독증 환자들에게 판독성을 높여 글자를 보다 쉽게 구별하게 해준다. 캠페인은 코믹 산스를 전면에 내세우며 난독증 친화적인 디자인을 위트 있게 제시한다.
A Turnaround of the Once Unwelcomed Typeface,
Comic Sans
The campaign unravels variations, making most of typeface images of Comic Sans. The typeface had once garnered popularity since the first introduction in 1994 for its cuteness but found itself positioned as one of the most unwelcomed typefaces among designers for misuse in inappropriate occasions and venues, including epitaphs on gravestones. However, what has been unfavored for many years, Comic Sans, still has its charms to make a turnaround in its narratives – the typeface has made its name for its readability among those suffering from dyslexia. The asymmetry of font design paradoxically enhances readability for Dyslectics and help identify characters. With Comic Sans in forefront, the campaign invites its audience into the world of Dyslectic-friendly design idea filled with wits and humors.
오해와 편견에 시달려 온 난독증
많은 사람이 코믹 산스에 오해와 편견이 있는 것처럼 난독증에 대해서도 같은 생각을 한다. 난독증은 글을 정확하고 유창하게 읽지 못하고, 철자를 바르게 쓰기 힘든 증상을 일컫는다. 흔히 난독증을 정신질환과 혼동하기도 하고, 지능이 낮으리라 추측하는 경향을 보이는데 이런 오해와 편견은 당사자들을 좌절하게 한다. 하지만 난독증 비율은 전 세계 인구의 10%를 차지하며, 단지 읽기 장애일 뿐 지능이 낮거나 대인 관계에 문제를 일으키지 않는다. 오히려 일부 학자들에 따르면, 난독증을 가진 사람은 뇌의 다른 부분이 발달하면서 남다른 재능을 보이는 경우가 많다고 한다. 캠페인은 코믹 산스와 난독증의 관계를 조명하며, 부정적 인식을 긍정적 방향, 즉 혐오에서 애정으로 바꾸는 역할을 한다.
The Victim of Bias and Lack of Awareness
Similar to Comic Sans, Dyslexia has fallen victim to bias and lack of awareness by many. Dyslectics struggle with reading and spelling with accuracy. Dyslexia is often confused with mental disorder. Moreover, those grappling with this disorder often face bias that their intelligence level is below the average. These bias and lack of awareness push larger number of Dyslectics into abyss. However, these Dyslectics make up 10% of the population around the world, and in fact, they face challenges in reading and their issues have little relations with intelligence level nor impact interpersonal relationship. Quite fascinatingly, a few academic research reveal that Dyslectics have other parts of brain developed to show unparalleled talents and potentials in areas outside of reading. The campaign sheds lights on close ties between Comic Sans and Dyslexia to bring about changes to what has long been received negatively and thus, attract positive attention. Indeed, the campaign championed the cause in transforming hate into love.
혐오를 멈추고 창조를 시작하라
캠페인은 디자이너가 단지 디자인에만 집중하는 것을 넘어 보다 포괄적인 사고를 하도록 독려한다. 난독증 친화적인 서체 제작을 통해 사회에 영향력을 발휘할 기회를 제공하며, ‘혐오를 멈추고 창조를 시작하라’는 메시지를 실행하게 한다. 실제로 캠페인이 진행되면서 디자인 업계는 매우 긍정적인 반응을 보였다. 수많은 디자이너가 캠페인에 참여하고 인스타그램 같은 자신의 소셜 미디어 계정에 메시지를 공유하고 반응했다.
‘Miami Ad School’은 프로젝트에 반응하여 아이디어를 수용하고 세계 최초의 포괄적인 디자인 수업을 소개했으며, ‘Fontself’는 앱 무료 바우처를 제공하며 사람들이 서체 만드는 걸 도왔다. ‘WeTransfer’는 디자이너 집단을 캠페인 페이지로 불러오는 데 도움을 주었다. 이 모든 활동은 캠페인을 특별한 기억으로 남게 해주었으며, 더 포용적인 세상을 만드는 데 기여했다.
Stop Hating, Start Creating
The campaign encourages comprehensive thinking, taking a step further from paying close attention to design. Opening the door of opportunity to make influence on the society through active involvement in Dyslectic-friendly font design, the campaign effectively delivers its key message, “Stop Hate, Start Creating.” In return, the design industry has shown positive reaction to the campaign idea. Countless number of designers have taken part in the campaign and shared the messages on their social media accounts, including Instagram.
In response to the project, “Miami Ad School” has been inspired by the campaign idea and introduced the world’s first inclusive design class, while “Fontself” has offered helping hands for those interested in font design by providing free app voucher. “WeTransfer,” on the other hand, has attracted creative talents to the campaign page. All these activities left special memories about the campaign and played its part in making the world more inclusive.
Interview
Maso Correa Heck
Head of Art | INNOCEAN Berlin
Q. 칸 라이언즈 수상을 축하드려요. 이번 수상의 의의와 소감 말씀해 주세요.
정말 엄청난 영광이에요. 칸을 비롯해 One Show, D&AD, Clios, 그리고 ADC와 같은 주요 시상식에서 받은 결과에 팀원 모두가 놀랐어요. 상을 받는 것이 목적은 아니었지만, 이 프로젝트에 확신을 가지고 참여했던 모든 사람들의 노력을 인정 받아서 기뻐요.
Q. ‘디스렉시아 스코틀랜드’는 어떤 단체이며, 이번 캠페인의 강조점은 무엇이었는지 설명해 주세요.
디스렉시아 스코틀랜드는 난독증을 가진 사람들이 자신의 잠재력을 발휘할 수 있도록 도와주고자 뭉친 작은 조직이에요. 난독증은 전 세계 인구의 10%에 달하는데, 이들이 정보를 온전히 소화하기 위해선 특수한 디자인이 필요해요. 하지만 대부분의 텍스트 디자인이 난독증 환자들의 애로 사항을 고려하지 않은 채 만들어지고 있어요. 이러한 디자인적 불균형이 이번 캠페인의 출발점이었습니다. 디자이너들이 보다 보편적인 디자인을 할 수 있도록 접근했죠.
Q. 이번 캠페인 영상에서 사람이 등장하거나 서사를 주입하기보다는 서체의 변주를 통해 온전히 메시지를 전달하는 등 ‘그래픽 폰트 플레이’라는 기법에만 집중한 이유가 궁금해요.
코믹 산스는 디자인 업계에서 그다지 환영받지 못하는 서체인데요. 그래서 더욱 이목이 집중될 것이라 생각했어요. 코믹 산스가 더 돋보일 수 있도록 만드는 것이 주요했기 때문에 오직 서체에만 집중해야 했습니다. 그래서 코믹 산스에 기반해 작업물과 일러스트, 애니메이션을 만들었죠. 그래픽 폰트 플레이 기법을 적극 활용한 것이 이 캠페인을 더욱 특별하게 만들었다고 생각해요.
Q. 코믹 산스를 활용한 캠페인 영상과 함께 새로운 서체(Incon-sistent Regular)를 생성했어요. 또한 난독증 친화 서체 디자인을 위한 가이드를 디자이너들에게 제공했고요. 문제 해결에 대한 사려 깊은 접근법이 꽤 인상적이에요. 이 캠페인을 통해 이루고자 하는 특정한 사회적 변화가 있나요?
그럼요. 디자이너들에게 아름다운 결과물을 만드는 것 이상으로 큰 책임이 있다는 것을 알려주는 것이 이 캠페인의 가장 멋진 부분이에요. 디자이너들은 다양한 방식으로 디자인을 할 수 있어요. 특히 서체는 접근성 측면에서 가장 중요한 요소이기 때문에 디자이너들에게 다양한 옵션을 제공해야 하고요. 아름다운 디자인과 난독증 친화적인 것이 서로 배타적일 필요는 없어요.
Q. Congratulations on the Cannes Lions award. Could you please share the significance and your thoughts on this award?
It’s an extraordinary feeling! The whole team is amazed with all the results we have received, not only in Cannes, but across all major award shows, like One Show, D&AD, Clios, and ADC. For us, awards aren’t the starting point. In fact, they’re a coronation of a process that involves passionate people pouring lots of love into a project they really believe in.
Q. What kind of organization is Dyslexia Scotland, what were the key highlights of this campaign?
Dyslexia Scotland is a small organization with a huge mission, which is to inspire and enable people with dyslexia reach their potential. Dyslexia affects 10% of the world’s population, a group who require a special way to consume information, and whose needs are solely ignored by those who control the way various materials are visualised: designers. And this was the starting point for us with this campaign. How to approach designers in a way that they’d care about the topic.
Q. We’re curious about the reason you focused solely on the technique of “graphic font play” during the production process, with this campaign video conveying the mes-sage entirely through font variations, rather than featuring people or injecting a narrative.
Yes, we made Comic Sans our hero, which isn’t a common font choice in the design industry - and that’s why we knew it would grab the target’s attention. Our vision was to reduce all elements to a minimum, so Comic Sans would shine bigger and brighter. All the craft, illustrations, and animations used the font as a base. For me, this is what made the campaign super special.
Q. Alongside the campaign video utilizing Comic Sans, you also created a new typeface (Inconsistent Regular). Additionally, you provided designers with a guide for dyslexia-friendly font design. The thoughtful approach to problem-solving is quite impressive. Is there a specific societal change you hope to achieve through this campaign?
Absolutely. To me, this is the beauty in this campaign: to remind designers that they have a big responsibility on their hands, which goes beyond just creating beautiful designs. They can choose to be inclusive in the way they approach design. After all, typography is an important asset regarding accessibility, and the goal in the end is to have more options for all designers to pick from. Beautiful design and being dyslexia-friendly doesn’t need to be mutually exclusive.